VF in Belgium and The Netherlands

Discussion in 'Local Scene' started by Ogi, Mar 23, 2007.

1. Seiko_Killa

Seiko_Killa Well-Known Member

Hey mensen je weet toch...

Sorry Vortigar je reactie is goed bedoeld, maar sommige dingen gaan echt niet meer op nu. We zijn best wel gegroeid als groep en er wordt goed gepunished nu door de meesten van ons. Daar valt ook onder dat veel highs in strings gebukt worden en met throw of P,K gestraft worden. Vroeger kwam je inderdaad veel weg met je 6P,K maar ik betwijfel of je Brad nog mee kan komen tegen de betere spelers. Prove me wrong if you will. Daarom hoop ik je ook gauw weer eens te zien /forums/images/%%GRAEMLIN_URL%%/smile.gif

Ik wil ook weer even wat op tafel gooien over onze skills. Feedback wordt gewaardeerd.

Ik vind eigenlijk als we over safe en unsafe praten:

* -1 t/m -6 disadvantage is safe
    * -7 t/m -11 is unsafe(als we aannemen dat iedereen een 12 fr. P heeft)
    * -12 en verder is punishable

Tuurlijk -7 t/m -11 is te ETEGen. Maar als je tegenstander goed zijn eigen frames kent EN die van de tegenstander kun je -7 t/m -11 niet meer als safe beschouwen want dan weet de tegenstander dat dit zijn moment is om de aanval over te nemen. Hij kan een delayed attack doen die je dan pakt in je failed evade. Of hij doet een high/low full circular voor een gratis hit. Daarom denk ik ook dat we met zijn allen naar een punt toe moeten dat we:

* de +1 en hoger moves een belangrijk onderdeel van ons spel maken, maar niet te voorspelbaar.
    * de -1 t/m -6 moves vrij mogen gebruiken om te poken, pressure zetten whatever.
    * de -7 t/m -11 moves eigenlijk altijd raak moeten gaan, zoniet dan geef je de aanval uit handen.
    * de -12 en verder moves alleen gebruiken als je 100% zeker bent dat het raakt. Dus hit checken, whiff punishen etc.

Dit is heel erg zwart-wit gezegd, maar misschien is het iets om over na te denken als je de frames van je character bekijkt. Ik weet wel dat sommige onder ons al op deze manier spelen en dat maakt het nu juist heel moelijk om van die mensen te winnen. Alles gebeurt met voorbedachte rade zeg maar.
    Je hebt nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden als je aan het spelen bent, maar dit is zomaar een klein onderdeel wat ik even wilde belichten.

Is er afgelopen meeting nog wat gefilmd? En ging het echt zo slecht met iedereen zijn spel als Twan zei? Dat wil ik nog even weten graag.

Twan: Ik wilde nog even zeggen dat ik tegen Pascal ook altijd ultra 'in the box' speel. Waarom weet ik niet. Ik denk dat ik wat losser moet gaan spelen en maar zien wat wel en niet werkt. In andere fighting games als ik mensen niet ken en ze zijn beginner dan laat ik ze altijd aanvallen en speel zelf heel verdedigend. Dit leidt meestal tot rare potjes. Misschien is agressief spel de oplossing?

Thank you and good night! /forums/images/%%GRAEMLIN_URL%%/wink.gif

2. Vortigar

Vortigar Well-Known Member

-7 tot -11 is nitaku, ergo: you're screwed. -12 en hoger is punishable. De safe en unsafe definitie wil inderdaad nog wel eens wat verschuiven en is misschien beter bruikbaar als een relatieve term (safer en unsafer).

Je bent trouwens de gewone guard vergeten in je verhaal, die weer zowel circular als delayed moves kan blocken. Waardoor je trouwens rond bent in het dubbele cirkeltje van throw beats guard beats attack is beaten by dodge is beaten by throw (zie: Santaku en Sirlin's three levels of yomi).

Maar zoals ik wel vaker zeg, ik kan technisch lullen als brugman maar mis de vaardigheden om het toe te kunnen passen. En ik herberg weinig illusies over mijn kansen, de laatste keer dat ik dacht fatsoenlijk mee te kunnen draaien is alweer een jaartje geleden.

ps.
    hhmmm, ik voelde me blijkbaar toch wel persoonlijk aangesproken daar.

3. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    @Maurits: Kies een simpeler karakter en vind een manier om van je technische weetjes gebruik te maken ZONDER ze zelf te hoeven toepassen. Brad is echt een van de moeilijkste karakters om te spelen IMO.

@Yrvin: Ik punish alles wat ik weet, maar ik punish nog niet maximaal.. Tis eigenlijk altijd pk, terwijl ik heel vaak ook 46p kan doen. Ik weet nog dat ik vorige week maandag Twan's Knee punishte met 46p; ik zei hardop: 'YES'.

Ik speelde vorige week dinsdag niet slecht, ik verloor ook niet meer van Pascal dan ik won, ik verloor alleen wel een hoop potjes waarvan ik zoiets had van: 'Waarom heb ik verloren? =/'. Ben atm bezig om m'n game weer een beetje aan te passen: meer directe 50/50 mixups zodat ik makkelijker de tegenstander aan het gokken kan maken, wat gemene truukjes toevoegen en m'n verdediging verbeteren zodat ik minder schade aan m'n broek krijg. Dit zorgt er voor m'n gevoel voor dat m'n game atm wat minder stabiel is, maar dat komt wel weer goed.

Ik heb ook met een Zweedse speler een gesprekje gevoerd over hoe ik het beste gebruik kan maken van staggers, het viel me op dat ik hier eigenlijk nooit de druk uit kon zetten die bv Kareem consistent toe weet te passen als ie bv. een shoulder raakt (ik bedoel het niet zoals Yrvin gebruikt maakt van p+k charge, want die geeft guaranteed shit en ik heb het over staggers die niks geven). De dingen die ik nu wil doen heb ik nog niet helemaal verwerkt, maar ik weet wat ik wil doen, dus komt dat vanzelf wel :).

Over het safe/unsafe verhaal: Ben ik niet helemaal met je eens.
    Je zegt dat je bij -1 t/m -6 de aanval behoudt: vind ik niet. De aanval behouden kun je eigenlijk alleen maar doen door van moves gebruik te maken die je adv geven, op neutral laten of follow-ups hebben.

Als je een losse move doet die je op -4 laat moet je echt wel heel brutaal zijn als je dan nog lekker door gaat aanvallen. Het is bij -1 t/m -6 echter wel heel erg makkelijk om door fuzzy/evade je advantage weer terug te pakken.

Bij -7 t/m -11 heb je ETEG als optie waarmee je zoveel mogelijk opties van de tegenstander afsluit. ETEG is echter niet je enige optie, als de tegenstander dingen gaat doen die je ETEG aanpakken (rare throwrichtingen gebruiken/fullcirculars doen/aanvallen vertragen) doet een interrupt in de vorm van een p of 2p wonderen. Sommige karakters kunnen ook lekker irritant doen met sabaki's en reversals (I'm looking at you guys: Goh, Aoi...).

Dan heb je ook nog een optie die bij bepaalde safe moves gebruikt kan worden, ongeacht hun safeheid: namelijk de backdash. Hiermee kan je na sommige moves bijna compleet safe blijven, zeker als je het combineert met een evade. Dit heeft vaak ook te maken met de afstand van waar je moves raakt. Even een voorbeeld: Lau's 3k. Ik doe het nu niet zo vaak meer, maar dat is een bad habit (ik maak de string vaak af met een p), als je met 3k iemand met het puntje op z'n block raakt, sta je op zo'n afstand dat je met een backdash weer vrijwel compleet safe bent. Zo kun je dus van een afstand poken en de tegenstander irriteren. Het is dan heel makkelijk om een whiff te forceren en die dan te punishen.

Voor mij persoonlijk is alles dat niet gegarandeerd gestaft kan worden safe en alles wat gestraft kan worden unsafe. Tussen hoe safe moves zijn maak ik dan ook weer verschil (-1 t/m -6 en -7 t/m -11).

Zeg niet dat jouw manier van ernaar kijken fout is, maar zo zie ik het :).

4. NGKrush

NGKrush Well-Known Member

PSN:
    de_kroet
    XBL:
    de kroet
    Yrvin heeft wel gelijk in dat -7 tot -11 anders is omdat je veel minder defensieve opties hebt(geen fuzzy, geen backdash), bijna moet "gokken" wat de tegenstander doet, en verkeerd gokken meer dmg oplevert dan een -12 move doen waarbij je alleen pk krijgt ofzoiets.

ik vind ook zelf dat -1 t/m 6 voor characters verschilt. als ik de vergelijking jeff/pai maak kan ik zeggen dat +1 of +2 niet veel voorstelt voor jeff en het in je hoofd het beste als neutral kan zien. voor pai zie ik soms zelfs -3 als een neutral/minimaladvantage situation en blijf mijn offence aanhouden dmg evasive attacks (1p, 9k+g, 3p, k+g, 1kk, 64p, dmp+k, etc). dus een -3 situatie vs jeff(als +2 al niets is, wat is -3 voor hem dan..) is veel anders dan pai. en iedereen praat wel van: ja 10frame punch he. dat is niveau 1, je moet verder denken, evasiveness, om, backbash door de pushback, die minimale frames zijn zo verschillend in te vullen dat dit niet op frames berekend kan worden. ik zie pais 3p onder ellebogen doorgaan, hoe wil je een stabiele offence maken op +2 als pai onder je main 14fr mid gaat?

btw, gisteren was pascal bij me, hij vroeg nog wat hij minder goed deed omdat hij flink goed aan het blocken was maar nu zijn defence beter was zijn offence er niet was. imho, daar kwam ik achter zijn dit de 3 punten waar ik vind dat de "top" zich onderscheid van de rest (lol, geen discriminatie).
    dit zijn de basics die ik vind dat je onder de knie moet hebben om echt uit te gaan van een goeie basisgame:
    1. connect al je attacks: whiffen is pijnlijk in vf. sure je kan geevade worden, maar als je connect voelt de tegenstander druk, je pakt openingen die je niet dacht dat ze daar waren (hoe vaak mijn boot raak gaat ook al gooi ik em er gewoon maar ff uit) en belangrijkste: als je sh!t connect kan je al je framekennis toepassen omdat je van feiten uit kan gaan en setups kan bouwen en situaties kan begrijpen war je in zit(wat zijn je opties op -3,-7,0,+8, etc, lees posts hierboven, lol)
    2. punish goed en consistent: als je punished gaat je tegenstander dat verwerken in zn game, durft ie moves niet meer te gebruiken (hoort die niet te durven gebruiken) omdat jij 60/70dmg juggle er vanaf haalt op block/crouch/whatever. ook al is het pk: dat is 38dmg ofzo en +4, de tegenstander voelt die druk echt wel!!
    3. weet wanneer je aan de beurt ben, en als je aan de beurt ben sta dan klaar om echt die kans te nemen: ga voor knd met oki, ga voor mix naar throw, ga voor ch launcher. heb een mini-plan klaar wat je wil gaan doen met die situatie en pak al je kansen. zonder sterke dmgoutput kan je zo goed spelen als je wilt, je verliest meer dan dat je wint.

als je deze shit kan, kan je imho zeggen dat je een basis b&b game hebt en kan je gaan spelen met je characters opties en gekke truukjes, spacing e.d. maar als je dit niet kent, blijft je game random en niet consistent genoeg om sterke strats door te voeren en de wins binnen te halen.

5. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    Voor Jeff vind ik +2 niet niks! Als je gewoon een mix game houdt van p en 4k nadat je +2 krijgt, moet de tegenstander gokken:

p wint van alles behalve highcrush en evade
    4k wint van alles behalve moves die sneller zijn dan 12 frames en evade.
    Throw ownt evade maar verliest van highcrush en fuzzy.

Fuzzy is dus de beste optie, maar de tegenstander moet echt meteen fuzzy doen om het te laten werken, dat gaat ie dus vaak doen, dus kun je dan gewoon lekker lowgrabben.

2p is ook een goede optie, maar 4k geeft een juggle op MC, dus is dat ook gevaarlijk.

Evade wordt geownt door throw, dus misschien lame om crouchdash te doen, zodat je een abare p zou bukken en tegelijkertijd een delay in je throw inbouwt om de TE´s te ontwijken.

Je weet dit allemaal al, natuurlijk, maar voor mij is de balans qua schade zo verschrikkelijk in het voordeel van Jeff dat het de opties van de tegenstander gewoon in het niet laat vallen.

Over die basics: Even een toevoeging:
    Ken je combo's en ken je throws. Kijk waar je goede schade uit kan halen en probeer die dingen te raken! Executie enzo moet je gewoon oefenen (270's, rare movements in je combo's etc).

6. NGKrush

PSN:
    de_kroet
    XBL:
    de kroet
    het gaat nu ff niet om de jeff theory discussie, het gaat erom dat die small advantage/disadvantage game zo open staat en character specifiek door distances en hitboxes en uit mijn ervaringen werkt die p/4k mix gewoon veel vaker in je nadeel dan voordeel. het is niet iets wat ik kan omschrijven maar gewoon iets wat je opbouwt als je een character lang speelt.

quoted for truth! 270throws doen teveel dmg om niet te kunnen!!

7. Sofiane

Sofiane Well-Known Member

PSN:
    sofiane-senshu
    XBL:
    Sofiane-senshu
    Ik heb hier allemaal maar een ding op te zeggen: TIGER KNEE, TIGER UPPERCUT BITCHES!!!

8. Seiko_Killa

Seiko_Killa Well-Known Member

Baby want his bottle?

9. Sp00n

Sp00n Well-Known Member

Ik zie het echt voor me, Sof in de wieg. "TIGER KNEE!" wat dan vertaalt in "Mama geef me drinken" en "TIGER UPPERCUT!" waar zijn moeder dan maar uit moest afleiden dat ie in zijn luier had gepoept.

10. NGKrush

PSN:
    de_kroet
    XBL:
    de kroet
    tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,
    tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,tiger,?

11. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel, poepspel (op de toon van tiger...).

Haha ik vind er echt helemaal niks aan :D. Heb rock band 2 vandaag binnen gehad, wauw wat een vette nummers :D.

12. NGKrush

PSN:
    de_kroet
    XBL:
    de kroet
    maar back on topic: zondag meeting bij mij.
    fulan/krye/ik zijn er iig.

13. Sp00n

Sp00n Well-Known Member

Ik ben bang dat ik me tijd anders moet gaan besteden helaas

14. Vortigar

Zondag in A'dam?
    Deal.

Kun je me directions PM-en NGKrush?

/me prepares to get his arse kicked.

Gundam girls voor Spoon (Die van Mine zijn ronduit creepy...)

Aside:
    Ik ga zeker wel tijd steken in SF4 (waarom doet Viper zo weinig schade?! *snf), maar SF2HD kan me wat.

15. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    Viper is de shit. Als ze minder schade doet betekent dat dat je langer kan spelen! Ik ga ook viper spelen!

Cool dat je zondag ook komt!

16. NGKrush

PSN:
    de_kroet
    XBL:
    de kroet
    @vort: pilotenstraat 34, amsterdam
    ik weet niet hoe je er met de auto komt, maar googlemaps wijst de weg! vanaf 11uur ben je welkom.

17. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    Afslag VU zo uit m'n hoofd...

18. Vortigar

Hmmm, should be easy enough.

A1 -> A10 -> follow A10 around the bend toward the North -> Exit s107

I'll borrow a navi just in case.

19. Sp00n

Sp00n Well-Known Member

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Gundam girls voor Spoon (Die van Mine zijn ronduit creepy...)</div></div> de link is mij bekend, thanks anyway /forums/images/%%GRAEMLIN_URL%%/smile.gif

en, hoe was het deze zondag?

20. Krye

Krye French Star Player

PSN:
    KryeMeARiver
    XBL:
    Krye NL
    Zondag was nice! Goede games all around, zelfs tegen de SFII noobies!

Jammer dat SFII mij niet genoeg boeit om er tijd in te steken, anders zou het een goede tweede game zijn.

Player analyses:

Vortigar: Good to have you back! Je speelde goed! Heel veel fuzzy van je gezien en de rest van je defense was ook nice (op ETEG na, die zag ik namelijk niet :p). Qua aanvallen ga je nog wat te vaak naar stance op momenten dat het niet kan, dan kan ik je vaak makkelijk interrupten. Ik zag je vaak wel 6pk confirmen (meestal als je 6p een crouchstagger veroorzaakte) dat was heel nice :D. Ook wel grappig dat je soms gewoon die move delayde en dat ik zoveel met andere dingen bezig was dat ik het dan niet punishte, beetje slecht van mij :p. Je zei zelf dat je moeite had om evades te laten werken, dat je vaak failed evades krijgt. Ik hoop dat je hebt gezien dat als je dashes erin verwerkt, dat het spel dan het werk zelf doet: ik hoef over het algemeen m'n evades helemaal niet te timen, de dashes zorgen ervoor dat ik tijdens active frames evade en als dat niet gebeurt zorgt de volgende dash evade ervoor dat de punishment alsnog geevade wordt. Ik zou er eens een beetje mee gaan spelen, het werkt voor mij echt heel goed :).

Sofiane: Goed gespeeld ook, vind het altijd moeilijk tegen Akira. Ik kan veel minder makkelijk m'n spelletje op afstand spelen, omdat Akira heel makkelijk binnen kan komen met z'n elbows: lastig! Je zei zelf dat je moeite had met oki situaties: ik heb aan Tetra gevraagd wat hij zelf handig vond om te doen op oki (in verband met dat je altijd gebeat wordt) en hij zei dat 46p+k het beste werkt, behalve na 43p bounce byakko, dan moet je elbow gebruiken, omdat 46p+k dan te langzaam is. Hoop dat je daar wat mee kan. Wat je ook moet verbeteren is je eigen wakeup, je gaat bijna altijd staand blokken of evaden na een techroll, en je throwescapes zijn nog niet goed genoeg om throws tegen te houden. Ik raakte een beetje gefrustreerd omdat ik je steeds met anticrouch moves etc probeerde te raken, maar je bleef altijd staan/evaden en elke keer dat ik je ging gooien lukte dat ook. Als je er nog tijd voor wil vrijmaken is dat wel hetgene waar ik op zou oefenen.

Kareem: Ondanks dat je rusty was, heb je toch goed gespeeld, je basic game is er nog helemaal. Je throwescapes zijn wel grotendeels weg en je past je niet meer zo goed aan als eerst, maar het was toch nog steeds heel moeilijk tegen je spelen, met name als jij het initiatief had. Sega moet maar ff snel R aankondigen zodat je weer gaat oefenen :p.

Twan: Goed gespeeld voor iemand met maar twee uur slaap :p! Ik had een maandje ofzo geleden het gevoel dat je een beetje achter begon te raken, maar ik vind je nu echt heel goed spelen! Je verdeding is beter geworden, de variaties in je spel zijn veel beter geworden en volgens mij zijn er nog een paar dingen die je door begint te krijgen waardoor je nog veel beter gaat worden in korte tijd (een soort van dingen die ik in je spel terugzie die nog in een ruwe fase zitten, zegmaar). Ik had je vanochtend wat videos gestuurd van Adam op WCG, ik hoop dat je hebt gezien hoe smerig hij gebruikt maakt van 1p+g als ie met z'n rug naar de muur staat: zoveel potentiele schade zit er in die move!

Mezelf: Zieke hoeveelheid 46p's geraakt.. Ik was een beetje aan het experimenteren met delayen om failed evades ermee te pakken: ging overduidelijk geweldig :). Ook m'n anti-crouch game met 9p werkte nice, dat was fijn om te zien, omdat ik nooit echt wist hoe ik mensen die veel bukken nou aan moest pakken. Iets waar ik niet actief mee bezig was, maar wat ik me achteraf wel realiseerde: m'n combo's van 3p+k zijn voor 90% goed gegaan! Zelfs van 2p kant gingen ze allemaal goed, is toch weer goed voor het vertrouwen in m'n executie. Laatste puntje is dat ik actief in m'n hoofd aan het punishen ben met 46p en crouching 3p6p (als ik een high buk). Het komt er nog lang niet altijd uit op het scherm, maar het feit dat ik er aan denk terwijl ik speel geeft voor mezelf al aan dat het wel goedkomt binnenkort :).

Coole games heren, heb weer zin in de volgende keer (nu ook weer met de rest van de crew)!

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice